سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در التهاب انتظار فرج...

 

سایت فارسی بی بی سی روز چهارشنبه با انتشار گزارشی انتقادی علیه اعلام کاندیداتوری مهدی کروبی در انتخابات آتی ریاست جمهوری ، معرفی زودهنگام کروبی از سوی حزب اعتماد ملی را برای جلوگیری از به صحنه کشاندن محمد خاتمی ارزیابی کرد.

به گزارش رجانیوز به نقل ازایرنا ، بی بی سی در این تحلیل با اشاره به اختلافات اصلاح طلبان در انتخابات مجلس هشتم تاکید کرد:"حزب اعتماد ملى از همان آغاز تاسیس به تدریج کوشید تا صف خود را از سایر گروههاى اصلاح طلب جدا کند. در انتخابات مجلس هشتم حزب اعتماد ملى از ائتلاف با احزاب اصلاح طلب خوددارى کرد و فهرست خاص خود را، که البته شامل شمار زیادى از نامزدهاى ائتلاف اصلاح طلبان بود، به طور جداگانه معرفى کرد. ائتلاف اصلاح طلبان که تحت نام "یاران خاتمى" در انتخابات مجلس هشتم حضور یافته بود نیز تعدادى از اعضاى فهرست حزب اعتماد ملى را در فهرست انتخاباتى خود گنجاند اما سرشناس‌ترین نامزدهاى حزب را مستثنى کرد.

ائتلاف یاران خاتمى و حزب اعتماد ملى هیچکدام در انتخابات مجلس هشتم در تهران توفیقى کسب نکردند با این حال، انتخابات مجلس هشتم نتیجه دیگرى هم داشت و آن بروز شکاف جدى بین حزب اعتماد ملى و دو حزب اصلاح طلب جبهه مشارکت ایران اسلامى و سازمان مجاهدین انقلاب بود. از آن پس، انتقادهاى متقابل این گروهها علیه یکدیگر علنى تر و جدى تر شد. "

بی بی سی افزود:"آقاى کروبى و همکارانش، جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب را متهم کردند که در دوران اصلاحات بدون برنامه روشن و استراتژى حساب شده، به افراط و تندروى دامن زدند و در عمل اصلاحات را با ناکامى روبرو کردند. جبهه مشارکت و مجاهدین انقلاب در مقابل انتقادهاى آقاى کروبى و همکارانش تا اندازه‌اى خویشتندارى نشان دادند هر چند که در پاره‌اى مورد نوع مدیریت آقاى کروبى بر مجلس ششم را نشانه یک مدیریت عامیانه برشمردند و حزب اعتماد ملى را به تبانى پنهان با برخى مراکز قدرت براى فروپاشى جبهه اصلاح طلبان متهم کردند. "

بی بی سی در انتهای این گزارش تاکید کرد:"معرفى آقاى کروبى از سوى حزب اعتماد ملى به عنوان نامزد ریاست جمهورى، به دامنه اختلاف بین این حزب با جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب مى افزاید. جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب در پى ایجاد اجماع بین اصلاح طلبان پیرامون محمد خاتمى هستند، اما معرفى آقاى کروبى از سوى حزب اعتماد ملى و پذیرش احتمالى او، نه فقط ایجاد اجماع در مورد آقاى خاتمى را ناممکن مى‌کند بلکه به تردیدهاى آقاى خاتمى براى حضور در صحنه انتخابات نیز مى‌افزاید. در واقع آقاى کروبى با حضور احتمالى خود در انتخابات، پروژه جبهه مشارکت و مجاهدین انقلاب را براى به صحنه کشاندن دوباره آقاى خاتمى تقریبا خنثى کرده است و آنها از این پس باید در پى پروژه دیگرى باشند.


ارسال شده در توسط محسن...