سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در التهاب انتظار فرج...

 

انتخاب جو بایدن سناتور مجرب دموکرات ها از سوی اوباما برای پست معاونت ریاست جمهوری و اظهارات وی خطاب به مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه "تل آویو باید خود را با ایران هسته‌ای تطبیق دهد"، ضربه سنگینی به مک کین و جمهوریخواهان بوده است.

به گزارش رجانیوز، این ضربه هنگامی برای جمهوریخواهان سخت تر شده است که در مقابل مک کین که با انتخاب "سارا پالین" فرماندار ایالت آلاسکا قصد نشان دادن حمایت خود از زنان امریکایی را به عنوان اولین معاون اول ریاست جمهوری امریکا از جامعه مؤثر زنان امریکایی و جلب بخشی از آراء هیلاری کلینتون را داشت، اتحادی از سناتورهای با تجربه با محوریت جو بایدن با سابقه 38 سال سناتوری مجلس سنای امریکا از سال 1970 تا کنون و برخی سناتورهای پرنفوذ ناسیونالیست دیگر مانند "دیک لاگر" از ایالت ایندنیا، "چاک هاگل" از ایالت نبرسکا، "ارلن اسپکتر" از ایالت پنسیلوانیا و سناتور نومحافظه کار "جسی هلمز" از ایالت کارولینای شمالی شکل گرفته است.

مشهور بودن این سناتورها به گرایش فراجناحی و ملی امریکا، ضربه سنگین دیگری به رقیب جمهوریخواه اوباما، جان مک کین است.

بنا بر این گزارش، جرج بوش با انتخاب دیک چینی به عنوان معاون اول خود در کاخ سفید و اعطاء اختیارات گسترده به او بدعت بی سابقه ای در تاریخ امریکا گذاشت و اکنون پست معاون اولی در سیستم حکومتی امریکا از رده بالایی برخوردار است.

قدرت و نفوذ تصمیم گیری های دیک چینی در کاخ سفید حتی در برخی موارد شائبه قدرت برتر معاون اول نسبت به رئیس جمهور را ایجاد کرده بود. قدرتی که باعث شد در اثر آن، امریکا لطمات فراوانی را در سیاست خارجی خود متحمل شود.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه هرگونه تغییر اساسی در سیستم حکومتی امریکا باید با جلب موافقت مجلس سنای امریکا همراه باشد، حتی اگر حزب دمکرات در انتخابات ماه نوامبر مجلس سنا اکثریت کرسی های این مجلس را از آن خود نماید، باز هم به دلیل روحیه ملی گرایی حاکم بر این مجلس، آنها برای تأیید لوایح خود به آرا این مجلس نیازمند هستند.

بایدن که دارای یک محبوبیت عمومی در نزد امریکایی هاست، به خاطر قانون معروف تشنجات در بین زنان که هیلاری کلینتون نیز از موج آن استفاده کرد، و همچنین قوانین دیگری مانند ضد تبهکاری و تشکیل صندوق های مالی برای جلوگیری از اشاعه مواد مخدر و در بعد سیاست خارجی تدوین قانون فراملی نسل کشی در بالکان در افکار عمومی امریکا محبوب است و انتظار می رود در صورت پیروزی اوباما قدرت معاون اولی ریاست جمهوری امریکا همانند دوره معاون اولی دیک چینی باشد.


ارسال شده در توسط محسن...