سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در التهاب انتظار فرج...

به گزارش شهاب‌نیوز، از چندی قبل، فردی که خود را عضو «گروه فارسى دیجیتال از وزارت امور خارجه آمریکا» معرفى و اعلام کرده است که ماموریت دارد سیاست‌ها و دیدگاه‌هاى دولت آمریکا در ارتباط با ایران را برای مخاطبان فارسی زبان مطرح نماید؛ مطالبی تندی را در انتقاد از سیاست‌های جمهوری اسلامی و دفاع از اقدامات دولت آمریکا برای وب‌سایت جوانفکر ارسال کرده است. جوانفکر نیز با انتشار این مطالب پاسخ‌های خود را در ذیل نظرات طرف آمریکایی منتشر کرده؛ امری که در عمل باعث شکل‌گیری نوعی مناظره اینترنتی شده است.

وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا: 
جناب آقاى جوانفکر، امیدوارم که بتوانیم یک گفت و گوى سازنده بر اساس حقایق داشته باشیم. هرکسى که به وضع اقتصاد ایران نگاهى بیفکند و به بحث‌هایى که در داخل ایران پیرامون اقتصاد جریان دارد توجه کند، در مى یابد که دولت ایران در نتیجه سیاست‌هاى غلطى که در حال حاضر پیرامون مسئله هسته اى دنبال مى کند، هزینه سنگینى را متوجه مردم خود ساخته است. براى نمونه تورم بسیار سریع در اقتصاد ایران. اقتصادى که توانایى جذب سرمایه در بخش نفت و گاز را ندارد. ما شاهد هستیم که دولت ایران نمى تواند آزادانه به نظام مالى جهانى دسترسى داشته باشد. این که منابع سوخت هر از گاهى جیره بندى مى شود همه نشانه‌هاى اقتصادى است که به مشکلات جدى برخورده - هم به خاطر قطعنامه‌هاى شوراى امنیت و هم به خاطر اثرات متوازى این قطعنامه‌ها. براى نمونه تصمیم آلمان براى کاستن یا عقب نشینى از گشایش اعتبار جهت صادرات و صرف نظر ژاپن از سرمایه گذارى در میدان‌هاى نفت و گاز آزادگان. پیشنهاد ارائه شده از سوى جامعه جهانى این نکته را روشن مى سازد که از ناحیه ایرانى که به مسئولیت‌هاى خود در قبال جامعه بین المللى عمل کند، منافع عمده اى متوجه مردم ایران مى شود. ایران همواره خواستار آن بوده که حقوقش به نحو مطلوبى رعایت شود. احترام جهانى را با بودن شریکى مسئول در جامعه جهانى مى توان کسب کرد و موضع مشترک ما همواره این بوده که مادام که ایران به مسئولیت‌هاى خود در قبال جامعه جهانى عمل کند، خواهد توانست مناسبات ثمر بخش تر و مثبت ترى با آن جامعه داشته باشد. 


پاسخ جوانفکر به وزارت آمور خارجه امریکا
ادعاهاى شما در مورد وضعیت اقتصادى ایران مبتنى بر اطلاعات غلط و نتیجه گیرى‌هاى نامربوط است. به رغم تصورات ذهنى نادرست شما و برخلاف میل دولت امریکا، سیاست‌هاى هوشمندانه دولت ایران موجب تقویت بنیه‌هاى اقتصادى ایران شده و پیشرفت‌هاى بزرگى در عرصه‌هاى مختلف براى ملت ایران به ارمغان آورده است که صد البته دشمنان ملت ایران قدرت درک و فهم آن را ندارند.
دنیاى امروز پیوسته در حال تغییر و تحول است و سرعت تحولات نیز بسیار زیاد به نظر مى رسد. در حال سپرى کردن آخرین سال‌هاى دهه اول قرن بیست و یکم هستیم اما مواضع دولت امریکا و ادبیات سیاسى مقامات این کشور، آشکارا نشان مى دهد که آنها از حرکت زمان عقب افتاده اند و همچنان با ادبیات قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم با دنیا سخن مى گویند.
جامعه جهانى یک جامعه بزرگ و مرکب از دهها کشور و یک جمعیت هفت میلیارد نفرى است. بنابراین ادعاى دولت امریکا و معدود همپیمانان او که خود را به مثابه جامعه جهانى قلمداد مى کنند، حاکى از غرور، نخوت و روحیه استکبارى است که در دنیاى امروز خریدارى ندارد و حاصل آن چیزى جز تنفر و پایدارى ملتها در برابر مستکبران نیست.
در دنیاى امروز راههاى بسیارى براى خنثى کردن تلاشهاى کینه توزانه دولت امریکا وجود دارد و با استفاده از تجربیات گذشته، راه برون رفت ازشرایط تحمیلى نظام سلطه را پیدا مى کنیم و بهتر است شما نگران وضع مردم امریکا و بویژه سیلزدگان و آسیب دیدگان از طوفان در نئواورلئان باشید که هر روز بیش از گذشته دچار مشکلات مى شوند.
ملت ایران در حال دستیابى به همه ظرفیت‌هاى ممکن در انرژى صلح آمیز هسته اى است و براى حقوق هسته اى خود نیز آماده پرداخت هزینه است هرچند که دولت ایران این هزینه را با تصمیمات خود به حداقل خواهد رساند. 


وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا
در ابتدا باید بگویم از اینکه کامنت من را چاپ کردید و به آن پاسخ دادید بسیار خشنود شدم و با این کارتان راه را براى گفت و گو هموار کرده اید که امیدواریم سازنده باشد. 
در مورد شرایط اقتصاد ایران شما گفته بودید «سیاست‌هاى هوشمندانه دولت ایران موجب تقویت بنیه‌هاى اقتصادى ایران شده و پیشرفت‌هاى بزرگى در عرصه‌هاى مختلف براى ملت ایران به ارمغان آمده است که صد البته دشمنان ملت ایران قدرت درک و فهم آن را ندارند.»
بگذارید من چند تا پرسش را براى شما مطرح کنم. 1. اگر برنامه هسته اى ایران صرفاً براى تولید برق است پس چرا برنامه غنى سازى و بازفرآورى سالها از جهان پنهان بود ?‎/ چرا حاکمیت ایران از دادن اطلاعات به آژانس و جامعه جهانى که از نظامى بودن این برنامه نگران هستند سر باز مى زند ?‎/ اکنون که روسیه سوخت مورد نیاز را براى تنها نیروگاه ایران تأمین کرده،چرا دولت ایران پافشارى مى کند تا به فعالیت‌هاى غنى سازى و بازفرآورى به قیمت رفاه مردم خودش ادامه دهد
مهم است یادآور شویم که کشورهاى عضو ?+5 نیز پیشنهاد کرده اند که به ایران کمک کنند تا بتواند نیروگاه‌هاى بیشتر با استانداردهاى غربى بسازد و سوخت مورد نیاز این نیروگاه‌ها را تضمین کرده اند. این نشان دهنده این است که در مورد برنامه هسته اى ایران تبعیض و نابرابرى نیست. بسیارى از کشورهاى غربى و شرقى که داراى برنامه‌هاى هسته اى پیشرفته هستند، هم با آژانس و هم با یکدیگر همکارى مى کنند. ایالات متحده نیز به عنوان یک کشور پیشگام در این فناورى با سایر کشورها همکارى مى کند. براى نمونه، کره جنوبى از نظر فناورى بسیار پیشرفته و داراى?? نیروگاه اتمى است و ? نیروگاه دیگر در دست ساختمان دارد، آنها ?? درصد برق مورد نیاز خود را از نیروگاه‌هاى اتمى تأمین مى کنند، اما در فناورى‌هاى مربوط به غنى سازى سرمایه گذارى نکرده اند، چون این کار از نظر اقتصادى منطقى نیست. در صورت نپذیرفتن پیشنهاد جامعه جهانى براى همکارى، رهبران ایران دشوارى‌هاى غیر ضرورى بیشترى را براى مردم خود به وجود خواهند آورد.
بى صبرانه منتظر دریافت پاسخ‌هاى شما به پرسش‌هایى که مطرح کردم هستم و ادامه این گفت و گو. 


پاسخ جوانفکر به وزارت امور خارجه امریکا
ما مردم امریکا را دوست داریم اما دولت این کشور را به سبب ادامه رفتارهاى خصمانه اش، دوست خود نمى دانیم و دلیلى ندارد که رمز و راز موفقیت‌ها و پیشرفت‌هایمان را به شما بگوییم. این به نفع ملت ایران است که تحلیل‌هایتان از اوضاع ایران، برپایه بى خبرى و بى اطلاعى از واقعیت‌ها، ادامه پیدا کند.
سلسله جنبان نظام ظالمانه حاکم بر روابط بین الملل، دولت امریکاست. ما این نظام سلطه طلبانه را که بر پایه زر و زور و تزویر بنا شده است، قبول نداریم و البته مصمم هستیم تا آن را به نفع عدالت، صلح و برادرى میان ملتها تغییر دهیم.
متأسفم که بگویم دولت امریکا بازتاب روشنى از همه بدیها و رفتارهاى غیرانسانى و ظالمانه است. شما مطمئن باشید که از این مسیر راه به جایى نخواهید برد. امروز دنیا عوض شده است و کلاهک هسته اى شما هیچ کاربردى ندارد اما ملت ایران توانمندى‌هاى بسیار قوى تر و کارآمد ترى در اختیار دارد که بستر مناسبى براى استفاده از آنها نیز فراهم است. ما اهل منطق، گفت و گو، عدالت، صلح، دوستى و برادرى، خیرخواهى، عزت و عظمت ملت‌ها و تکریم انسانها هستیم. مى دانم پذیرش آن سخت و دشوار است، اما با تلخکامى باید بپذیرید که تنفر و انزجار ملت‌هاى جهان از دولت امریکا، امروز در اوج خود قرار دارد. امروز دولت امریکا حتى در داخل این کشور مشروعیت چندانى ندارد وتصمیماتش مورد سرزنش و نکوهش شدید شهروندان امریکایى قرار دارد. بهتر است دولت امریکا واقع گرا باشد و به جاى انحراف افکار و اذهان مردم امریکا از مسائل داخلى، به حل مشکلات عدیده خود بپردازد. اطلاعات شما در باره آژانس و کشورهاى نم، کاملاً تبلیغاتى و غیرواقعى است و معلوم است که برپایه این جهت گیرى تبلیغاتى، همواره در حال فریب دادن خودتان و دیگران هستید.
ملت ایران هیچ جدالى با دنیا ندارد و فقط حقوق قانونى خود را بر پایه ضوابط و مقررات بین المللى مطالبه مى کند.ما بر اساس مقررات آژانس که بخشى از سازمان ملل است، مى خواهیم به غنى سازى اورانیوم بپردازیم و سوخت هسته اى را براى استفاده در انرژى صلح آمیز هسته اى تولید کنیم. دولت امریکا طى سه دهه اخیر از هرگونه تلاشى براى سنگ اندازى در مسیر پیشرفت‌هاى همه جانبه جمهورى اسلامى ایران فروگذار نکرده است. اما با این وجود ایران در عرصه‌هاى مختلف به موفقیت‌هاى بزرگى دست یافته و موفقیت‌هاى بزرگترى نیز در راه است. ما توصیه مى کنیم که دولت امریکا از خصومت و کینه توزى نسبت به ملت ایران دست بردارد و با واقعیت‌ها کنار بیاید. تردید نکنید که هیچ قدرتى در جهان قادر به ممانعت از پیشرفت‌هاى علمى و فنى جمهورى اسلامى ایران نیست.
به اطلاع شما مى رسانم که همه فعالیت‌هاى هسته اى ایران زیر نظر آژانس بین المللى انرژى اتمى قرار دارد و نمایندگان آنها این فعالیت‌ها را ثبت و ضبط مى کنند و تا کنون هیچ انحرافى از مسیر صلح آمیز را گزارش نکرده اند، بنابراین اطلاعات شما مبنى بر خوددارى ایران از دادن اطلاعات به آژانس بیش از آنکه واقعیت داشته باشد، برآمده از انگیزه‌هاى سوء تبلیغاتى است.
روسیه بر اساس قرارداد فیمابین دو کشور اقدام به تأمین سوخت هسته اى براى نیروگاه اتمى بوشهر کرده است که این امر کاملاً بى ارتباط با موضوع غنى سازى اورانیوم است. ما امروز در داخل ایران پالایشگاه نفت داریم و بنزین تولید مى کنیم اما از خارج نیز بنزین وارد مى کنیم آیا درست است که بگویید کشورهاى دیگر به ایران بنزین مى دهند بنابراین دلیلى ندارد که ایران پالایشگاه داشته باشد ! این منطق غلطى است که در دنیاى امروز هیچ محلى از توجه و اعتبار ندارد.
ما از همکارى کشورهاى غربى براى ساختن نیروگاه اتمى در ایران استقبال مى کنیم اما این همکارى نباید باعث محروم شدن ایران از حقوق قانونى خود شود. این توقع توهین آمیزدولت امریکا، برآمده از روحیه نخوت و تکبرآمیز قدرتهاى سلطه گر است.
شما در پایان این گفتمان، اسم روشهاى استکبارى و تحمیلى دولت امریکا را «پیشنهادهاى همکارى» عنوان کرده اید و بعد هم تهدید کرده اید که اگر این پیشنهاد مورد قبول رهبران ایران قرار نگیرد، دشواریهایى براى مردم ایران به وجود خواهد آمد.
این منطق شما، مشوق یک گفت و گوى سازنده نیست و امکان تفاهم و استمرار گفت و گو را نیز از بین مى برد. 


وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا
دولت امریکا نه دشمن خونى ملت کشورى است و نه در سرشت جامعه امریکا است تا از دیگران کینه به دل بگیرند. براى نمونه شما هیچ وقت نمى بینید که دولت امریکا مردم را به خیابان ها فرابخواند تا علیه کشور دیگرى شعار مرگ دهند یا سیاستمداران امریکا را نمى بینید که علیه کشورى به سخنرانى نفرت انگیز بپردازند. پس روشن است که سمپاشى و کینه ورزى، یک طرفه و از سوى رهبران ایران است. در ?? سال گذشته، این حیله رهبران ایران بوده که از امریکا در ذهن مردم ایران دشمن بسازند و امریکا را مقصر ناتوانى هاى خود کنند. حقیقت این است که مردم امریکا از ایران تنفر ندارند. 
اگر به دنبال جنگ افزار هاى هسته اى هستید آنگاه مسئله سیاسى مى شود. فعالیت هاى غنى سازى ایران مانند تهیه بنزین توسط شخصى است که هنوز خودرویى ندارد و این بنزین مى تواند براى کارهاى خطرناک دیگرى استفاده شود. پافشارى حاکمیت ایران براى غنى سازى و باز فرآورى اورانیوم و عدم همکارى با جامعه جهانى دچار شک بیشتر نسبت به برنامه هسته اى شان شده است.
دلیل دومى که جامعه بین المللى تا این اندازه از بابت برنامه هسته اى ایران احساس نگرانى مى کند این است که IAEA طى یک دوره زمانى اطلاعات بسیار مضطرب کننده اى گردآورى کرده که از اقدام رهبران ایران به هدایت یک برنامه سلاح سازى دراز مدت حکایت دارد. معناى این سخن چیست این نشان دهنده این است که ایران قصد دارد موادى نظیر اورانیوم غنى شده را گرفته و آن را به یک سلاح هسته اى تبدیل کند که وسیله پرتاب آن راهم مانند موشک شهاب ? را در اختیار دارد. شوراى حکام از این بابت بشدت نگران است، و تا کنون ایران از هرگونه توضیحى یا دادن پاسخ باور کردنى به پرسشهاى بازرسان IAEA خوددارى ورزیده است. رهبران ایران مى گویند موضوع سلاح سازى یک اتهام بى اساس است، اما بازرسانى که به ایران رفته اند و بسیار باصلاحیت هم هستند، به روشنى گفته اند که این پاسخ قابل قبولى نیست.
دلیل سوم نگرانى جامعه جهانى از برنامه هسته اى مشکوک رهبران ایران این است که آنها حاضر نشده اند شفافیتى در ارتباط با فعالیت هاى جارى خود به وجود آورند. ایران از دادن اطلاعات پیشاپیش به IAEA در باره تأسیسات جدید خود، مانند هرکشور دیگرى در جهان، خوددارى ورزیده است. ایران از به اجرا گذاشتن پروتکل الحاقى به همان شیوه کشورهاى دیگر و فراهم آوردن امکان دسترسى بیشتر براى بازرسان IAEA به تأسیسات اضافى اش خوددارى مى کند. این مراتب اساس نگرانى هاى ما را تشکیل مى دهند. مقامات ایرانى چگونه مى توانند به این نگرانى ها پاسخ بگویند این کار بسیار ساده اى است. آنها باید از خواست شوراى امنیت سازمان ملل در مورد تعلیق فعالیت هاى غنى سازى که براى برنامه هسته اى غیر نظامى ایران مورد نیاز نیست، متابعت کنند. آنها باید فعالیت هاى گذشته خود را در ارتباط با کار سلاح سازى به طور کامل تشریح کنند و به بازرسان IAEA اجازه تحقیق در این مورد را که آیا چنین فعالیت هایى متوقف شده اند یا نه، بدهند و سپس نهایتاً در ارتباط با فعالیت هاى جارى خود با شفافیت کامل عمل کنند. اگر همه این اقدامات صورت گیرد، در آن صورت ما هم مى توانیم پرونده هسته اى ایران را ببندیم و بر چگونگى همکارى با یکدیگر براى دستیابى به انرژى هسته اى براى مردم ایران تمرکز کنیم. 


پاسخ جوانفکر به وزارت امور خارجه امریکا
?- هویت من براى شما کاملاً روشن است اما هویت شما براى بنده به هیچوجه روشن نیست. توجه دارید که اینجانب مشاور مطبوعاتى رئیس جمهور هستم و در این وبلاگ، صرفاً به بیان مواضع شخصى مى پردازم و مواضع رسمى را علاوه بر رئیس جمهور و وزیر امور خارجه، سخنگویان دولت و وزارت امورخارجه تبیین مى‌کنند. 
?- با توجه به مخفى ماندن هویت جناب عالى و انعکاس مواضع دولت آمریکا از سوى شما، اجازه دهید از این پس شما را سرکار خانم رایس وزیر محترم امور خارجه امریکا تلقى کنم، مگر آنکه در ادامه این گفتمان هویت خودتان را در وزارت امورخارجه امریکا براى مخاطبان این وبلاگ مشخص فرمایید.
?- برخى مسائل آنقدر گویا و شفاف هستند که هیچ نیازى به توضیح اضافى ندارند. قاطعانه تأکید مى کنم که خصومت و ضدیت دولت امریکا با ملت ایران، چیزى نیست که با مطرح کردن برخى ادعاهاى کودکانه بتوان بر آن سرپوش گذاشت! دست دولت امریکا به خون چند نسل پى در پى ملت ایران آغشته است و دخالت هاى مکرر و آشکار و پنهان دولت امریکا در امور داخلى ایران را نمى شود از حافظه تاریخ پاک کرد. هدف از این دخالتها، مواجهه با ملت ایران و تحمیل یک رژیم دست نشانده بوده است. خانم مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه دولت کلینتون با پذیرش مسئولیت برخى از اشتباهات گذشته دولت امریکا بویژه در کودتا علیه دکتر مصدق، شجاعت کم سابقه اى را از خود نشان داد اما به نظر مى رسد که شجاعت خانم رایس جز در تخریب چهره ملت امریکا و تکرار رفتارهاى غلط گذشته، تجلى دیگرى ندارد. مطمئن باشید که واقعیت گریزى، فرافکنى، پشتیبانى از وحشت آفرینى و رفتارهاى ضد انسانى نظیر شکنجه انسانهاى بى گناه، استمرار تجاوز و قتل عام شهروندان در کشورهایى مانند عراق و افغانستان هیچ راه روشنى را به روى دولت امریکا نمى گشاید.
?- طى ?? سال گذشته، دولت امریکا، انواع طرحها، توطئه ها و ترفندهاى خصمانه را علیه ملت ایران به کار گرفته و از هر فرصتى براى ضربه زدن به جمهورى اسلامى ایران استفاده کرده است. صدام، جنگ هشت ساله را با چراغ سبز امریکا به ایران تحمیل کرد و دولت امریکا سرانجام براى حمایت از رژیم جنایتکار عراق به مقابله نظامى با ملت ایران پرداخت و با حمایت هاى سیاسى و تبلیغاتى دولت امریکا بود که صدام اجازه یافت از سلاح هاى شیمیایى علیه ایران و مردم مظلوم کرد در شهر حلبچه استفاده کند، با موشک، شهرهاى ایران را مورد حمله قرار دهد و حتماً به یاد دارید که چرا نشان افتخار دولت امریکا به فرمانده ناو وینسنس اعطا شد. بله درست است، او موفق به سرنگونى یک فروند هواپیماى مسافربرى و قتل عام ??? مسافر بیگناه آن شده بود. چگونه مى توان این همه رفتار خصمانه را نادیده گرفت، براى محروم کردن ملت ایران از حقوق قانونى خود، او را هدف تحریم هاى اقتصادى قرار داد، تهدید به حمله نظامى کرد و در حالى که مقامات رسمى و از جمله رئیس جمهور امریکا از توهین هاى مکرر خود به ملت ایران عذرخواهى نکرده اند، همزمان ادعا کنید که دولت امریکا خواستار رابطه خوب با مردم ایران است. چنین رفتار و مواضع دوگانه اى در عرف بین الملل اگر حاکى از نفاق، وقاحت و خباثت نباشد، حتماً مبین صداقت، حسن نیت و دوستى نیست.
5- شما مدعى هستید که دولت امریکا مردم را براى سردادن شعار مرگ به خیابان ها فرا نمى خواند و سیاستمداران امریکا علیه کشورى به سخنرانى نفرت انگیز نمى پردازند.
براى رد ادعاهاى شما لازم نیست به گذشته هاى دور برگردیم. آقاى احمدى نژاد رئیس جمهورى اسلامى ایران سال گذشته در دانشگاه کلمبیا سخنرانى کرد. به نظر شما چه کسى جز دولت امریکا به صهیونیست ها و در رأس آنها وزیر امور خارجه رژیم اشغالگر قدس اجازه داد تا علیه رئیس جمهور ایران در خیابان هاى نیویورک دست به تظاهرات بزنند و شعارهاى ضد ایرانى بدهند. تازه ترین تجربه ملت ایران در ارتباط با حسن نیت هاى مورد ادعاى شما به رفتار گستاخانه رئیس دانشگاه کلمبیا در برابر رئیس جمهور ایران باز مى گردد که لابد خواهید گفت دولت امریکا هیچ نقشى در آن نداشته است ! البته شاید شما از یک منظر درست بفرمایید زیرا دولت امریکا معمولاً با حیله گرى، توطئه، دخالت نظامى، جاسوسى و جنگ سخت و نرم تلاش مى کند تا به اهداف سوء خود جامه عمل بپوشاند و این مسئله قطعاً چیزى نیست که مورد حمایت مردم امریکا قرار داشته باشد. ضمن آنکه این ملت ایران است که بر اثر رفتار امریکا متحمل خسارتهاى غیرقابل محاسبه جانى و مادى شده است بنابراین طبیعى است که در واکنش به این اقدامات خصمانه، ملت ایران نه تنها در خیابان ها، بلکه در هر موقعیت و مناسبتى، خشم و نفرت و انزجار خود را از رفتار دولت امریکا ابراز مى کند، بنابراین ادعاى شما مبنى بر اینکه مردم امریکا براى سردادن شعار مرگ به خیابان ها فراخوانده نمى شوند صحت ندارد و اساساً فاقد هرگونه پایه و مبناى معقول و منطقى است زیرا اصولاً هیچگاه دولت و ملت ایران مرتکب رفتارى مشابه آنچه که دولت امریکا تا کنون علیه ایران به انجام رسانده، نشده است. به این نکته نیز توجه داشته باشید که «مرگ بر امریکا» در واقع حاکى از تنفر و انزجار ملت ایران از سیاستهاى دولت امریکاست، بنابراین بهتر است فرافکنى نکنید و از دستکارى اذهان مردم امریکا بپرهیزید.
?- فرموده اید که دولت امریکا در دبى و چند منطقه دیگر دفاتر رسیدگى به امور ایرانیان تأسیس کرده است تا بتواند درک بهترى از روند وقایع در ایران داشته باشد.
اجازه دهید با یکدیگر صادق باشیم. آیا بهتر نیست انجام فعالیت جاسوسى و حمایت از برخى جواسیس و برقرارى ارتباط با ستون پنجم را درست تلفظ کنید و اسم آن را درک بهتر از روند وقایع ایران نگذارید ! بسیار تعجب آور است که دولت امریکا با تجارب فراوانى که در اختیار دارد، هیچ راه دیگرى براى «درک بهتر از روند وقایع ایران» جز تأسیس دفتر رسیدگى به امور ایرانیان در دبى یا چند نقطه دیگر جهان نیافته است ! 
?- ملت ایران در مکتب اسلام و تشیع رشد یافته و مایل است با صلح و آرامش همراه با دوستى و برادرى در کنار سایر ملت ها زندگى کند اما همین مردم براى همزیستى با دیگران، از اصول و مبانى مشخصى تبعیت مى کنند و در برابر هر کس که بخواهد به سرزمین، حقوق و منافع آنها دست اند ازى کند، تا آخرین قطره خون مى ایستند و سرسختانه از جان، مال، ناموس و آب و خاک خود دفاع مى کنند. ملت ایران به تبعیت از اسلام، اهل گذشت و بخشش نیز هست. ما قصد نداریم دولت امریکا را به سبب رنج هاى فراوانى که به ملت ایران تحمیل کرده است، تا ابد مؤاخذه و شماتت کنیم و اگر دولت امریکا در عمل اقدام به اصلاح رفتار مستکبرانه خود در قبال ملت ایران کند، به شیطنت، رفتار خصمانه و توطئه پایان دهد، حقوق و منافع مردم ایران را محترم بشمارد و از دخالت در امور داخلى ایران پرهیز کند، مى تواند به عفو و بخشش ملت ایران امیدوار باشد.
?- بخش عمده توضیحات سوم شما به تکرار مواضع دولت امریکا در باره مسئله انرژى هسته اى اختصاص داشت. این استدلال شما منطقى نیست که چون ما اتومبیل نداریم، پس نباید پالایشگاه و بنزین داشته باشیم. ما مى توانیم بنزین تولید کنیم و آن را به کشورهایى که اتومبیل دارند بفروشیم. ما مى توانیم به غنى سازى اورانیوم بپردازیم و سوخت هسته اى نیروگاه هاى سایر کشورهاى جهان را تأمین کنیم و این جزو حقوق به رسمیت شناخته شده همه ملتها از جمله ملت ایران است. دلسوزى شما نسبت به اقتصادى نبودن غنى سازى اورانیوم هیچ احساس مثبتى را در مردم ایران برنمى انگیزد. ما این موضع شما را توهین به ملت ایران تلقى مى کنیم که ریشه در نخوت و تکبر دولت امریکا دارد و مانع از تفکر صحیح و سازنده سیاستمداران این کشور مى شود. ایران جزو اقمار امریکا نیست، بنابراین حق ندارید از موضع برترى جویانه با ملت ایران برخورد کنید. ما براى تشخیص منافع خود و اقتصادى بودن یا نبودن نوع فعالیت هایمان، نیاز به قیم نداریم و بهتر است موضع خودتان را در این زمینه اصلاح کنید.
?- شما مى گویید که ایران نیروگاه هسته اى ندارد پس به سوخت هسته اى هم نیازى ندارد و اگر به غنى سازى اورانیوم بپردازد، ممکن است از آن براى ساختن بمب اتمى استفاده کند. این استدلال از کشورى مانند امریکا که سابقه به کارگیرى بمب اتمى در هیروشیما و ناکازاکى را دارد، پذیرفتنى نیست. البته ما اعتقاد راسخ داریم که عصر کنونى، دوره برترى جویى با تکیه بر سلاح هاى کشتار جمعى نیست و کشورهاى دارنده چنین سلاح هایى بیش از دیگران در معرض تهدیدات ناشى از چنین سلاح هایى هستند. ما بر اساس مقررات بین المللى به کار غنى سازى اورانیوم براى استفاده صلح آمیز از آن ادامه خواهیم داد و به دنبال اهداف نظامى هم نیستیم. دولت امریکا را به واقع بینى و پرهیز از به کارگیرى زبان زور و تهدید توصیه مى کنیم. این رویه به نفع همه کشورهاى جهان از جمله امریکاست.
??- مردم جهان به خاطر دارند که دولت امریکا از طریق بازرسان سازمان ملل اطلاعات کاملى را در باره وضعیت تسلیحات نظامى عراق کسب کرد و هنگامى که اطمینان یافت، هیچ سلاح کشتار جمعى در عراق وجود ندارد آن کشور را مورد حمله گسترده نظامى قرار داد. بنابراین دولت امریکا با اطلاع کامل از نبود سلاح کشتار جمعى به عراق حمله کرد و صد البته بهانه این حمله را هم وجود سلاح هاى کشتار جمعى در داخل عراق قرار داد که هیچگاه سندى از آن به دست نیامد. شما خواستار آن هستید که بازرسان آژانس انرژى اتمى به هر جایى در ایران که دلشان خواست (البته جایى که شما آدرس آن را مى دهید) سربزنند و به همه اطلاعات سرى و غیرسرى ایران دست پیدا کنند. خیر ما چنین اجازه اى را به هیچکس نخواهیم داد. دولت امریکا به عامل ناامنى و جنگ افروزى در نقاط مختلف جهان بویژه در منطقه خلیج فارس و کشورهاى اطراف ایران تبدیل شده است. ما به نیات دولت امریکا بسیار مشکوک هستیم و نسبت به امنیت ملت ایران، حساسیت فوق العاده اى داریم بنابراین به کسب قدرت فزاینده دفاعى خود که بیش از هرچیز یک عامل بازدارنده محسوب مى شود، ادامه خواهیم داد.

وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا
آقاى جوانفکر،از ترفیع رتبه اى که به من دادید سپاسگزارم اما من وزیر امور خارجه نیستم. من عضو گروه فارسى دیجیتال هستم که یک نهاد وابسته به وزارت امور خارجه امریکاست و به درج دیدگاه هاى دولت امریکا مى پردازد. هدف ما ایجاد ارتباط با مردم ایران و داشتن یک گفت وگوى بى پرده و پاسخ دادن به پرسش ها درباره سیاست خارجى امریکا مى باشد. اما به نظر من بهتراست به جاى هویت و عنوان شغل یکدیگر به مسائل بپردازیم.
باز هم با این نظر شما که مى گویید ایالات متحده با مردم ایران به شکلى منظم خصومت ورزیده است مخالف هستم. همانطور که در یادداشت پیشینم نوشتم ما همواره به دنبال یافتن راهکارهایى براى فراهم کردن امکان سفر تعداد بیشترى از ایرانیان به ایالات متحده و کسب تجربه آنها در این کشور هستیم. همانگونه که مى دانید جامعه ایرانى در امریکا پیشرفت هاى چشمگیرى را داشته است و یکى از موفق ترین اقلیت ها در ایالات متحده هستند. ما بارها تأکید کرده ایم که مشکلات ما با دولت کنونى ایران به هیچ عنوان به معناى وجود دشمنى و یا خصومتى از جانب ایالات متحده علیه مردم ایران نیست و ما احترام زیادى براى مردم ایران و تمدن ایران قائل هستیم و مطمئناً شما شاهد آن بوده اید که ما از طریق فعالیت هاى تبادلى شامل تبادلات ورزشى، دارویى و یا هنرى، که انجام داده ایم، همواره در پى یافتن روش هاى جدید به منظور برقرارى ارتباط با مردم ایران بوده ایم.
جالب است که براى توجیه نظرتان از دکتر مصدق سخن گفتید اما به این نکته اشاره نکردید که سیاست هاى کنونى حاکمیت ایران با اصول سیاسى دکتر مصدق بسیار متفاوت است. استفاده از نام دکتر مصدق تنها زمانى که به سودتان است مى تواند غیر صمیمانه تلقى شود. هم اکنون در ایران چند تا خیابان، میدان یا ساختمان با نام دکترمصدق نامگذارى شده فکر مى کنم پاسخ به این پرسش عدد صفر باشد! مطمئناً به یاد دارید که پس از انقلاب ?? نام خیابان پهلوى به خیابان مصدق تغییر داده شد اما اندک زمانى نگذشت که دوباره نام این خیابان عوض شد. در مورد سرنگون ساختن تصادفى پرواز ایران ـ ایر ??? نیز ما بارها گفته ایم که این یک حادثه وحشتناک بود و مقامات رسمى ایالات متحده از جمله آقاى ریگان در همان زمان مراتب تأسف عمیق خود را به مناسبت از دست رفتن جان افراد ابراز داشتند. ما بى شک مراتب همدردى و تسلیت خود را در قبال خانواده هاى افراد درگذشته که در اثر آن فاجعه جان باختند تجدید مى کنیم. ایالات متحده مبلغ??‎/? میلیون دلار به دولت ایران پرداخت کرده است تا به عنوان غرامت بین خانواده هاى قربانیان توزیع شود. در ??فوریه ????دولتهاى امریکا و ایران به توافق رسیدند و هر دو دولت در حل شدن مسئله با هم موافقت کردند.
دیدگاه شما درباره تظاهرات نیویورک مرا به این اندیشه مى اندازد که شاید دشمنى شما نسبت به این کشور به خاطر نداشتن اطلاعات کافى درباره جامعه امریکا است. بر خلاف آن چیزى که در ایران رایج است، دولت امریکا تظاهرات برگزار نمى کند و یا مسئولین دانشگاه ها را انتخاب نمى کند. در امریکا مسئولین دانشگاه ها مانند ایران نگران سخن گفتنشان نیستند. مسئولین دانشگاه ها آزاد هستند هر آن چه مى اندیشند بگویند. این آزادى بیان نام دارد! در واقع هیچ رسانه اى در امریکا به دولت وابسته نیست. اگر دولت ایران نیز مطبوعات را سانسور نکند و دسترسى مردم را به رسانه هاى برون مرزى محدود نکند این به سود ملت ایران خواهد بود. چرا حاکمیت ایران تأکید دارد که در ذهن ملت ایران از امریکا یک دشمن بسازد من مى توانم پرسش ساده اى مطرح کنم: چرا دستگاه رهبرى مردم را از شنیدن عقاید برون مرزى منع مى کند آیا به خاطر نبود اطمینان نسبت به درست بودن سیاست هایش است یا از واکنش ملت ایران هراس دارد 


پاسخ جوانفکر به وزارت امور خارجه امریکا
از اینکه ترجیح داده اید هویت شما براى مخاطبان این وبلاگ مخفى بماند، متأسفم. این اهتمام سؤال برانگیز شما، در فرهنگ ایرانى به منزله بى احترامى به مخاطبانى است که مایلند با هویت طرفهاى گفت و گو کننده آشنا باشند، بنابراین خواهش مى کنم شما در مورد آزادى و دموکراسى، زبان به کام بگیرید و قلم خود را غلاف کنید زیرا تلاش شما براى معرفى خودتان به عنوان «مدافع آزادى»، توهین آشکار به شعور مخاطبان ایرانى محسوب مى شود.
فرار از واقعیت هاى غیرقابل کتمان و سرپوش گذاشتن بر رفتار و مواضع خصمانه دولت امریکا در برابر ملت ایران، گشاینده هیچ گرهى از مشکلات نیست. چگونه مى توانید ملتى را آماج انواع تحریمهاى زورگویانه قرار دهید، رئیس جمهور شما به این ملت آشکارا و به کرات توهین کند و آن را محور شرارت بنامد، در فرودگاههایتان با مسافران ایرانى به شکلى خصمانه رفتار کنید، با استفاده از تطمیع و تهدید، کشورهاى مختلف را براى تن دادن به خواست دولت امریکا یعنى موضعگیرى در برابر ایران، تحت فشار قرار دهید و همزمان هم مدعى ارتباط دوستانه با مردم ایران باشید و بازهم بگویید که به طور سیستماتیک با ایران خصومت نمى کنید !
صداقت، روراستى و احترام به شعور دیگران، مبناى گفت و گویى است که شما در آغاز خواستار سازنده بودن آن بر اساس حقایق شدید. اگر دولت امریکا خواستار چنین گفت و گویى است، لازم است قبل از هر چیز از روحیه تکبر و خود برتربینى فاصله بگیرد، حقیقت گریزى را کنار بگذارد و صادقانه براى برون رفت از وضع موجود، همکارى نماید. یادتان باشد که بروز رفتار متکبرانه، دولت امریکا را به خانه اول یا سرخط هرگونه گفت و گویى با ملت ایران بازخواهد گرداند و هیچ طرفى از آن نخواهید بست.
لازم است به اطلاع شما برسانم که ملت ایران براى هر یک از شخصیت هاى دینى، فرهنگى، سیاسى و تاریخى، ارزش خاص خود را قائل است اما لزوماً وزانت همه این شخصیت ها، یکسان نیست. دکتر مصدق نیز جایگاه و منزلت درخور خویش را نزد ایرانیان دارد و حتماً قبول دارید که این امر، یک مسئله داخلى ایران محسوب مى شود که هیچ ربطى به دولت امریکا ندارد. معلوم نیست که شما بر اساس کدام منطق و عقلانیتى، کودتا علیه دکتر مصدق در ?? مرداد ???? را به دلیل تغییر نام یک خیابان از مصدق به حضرت ولیعصر (عج) در ?? سال بعد از آن حادثه، قابل توجیه مى دانید. آیا این رفتار حاکى از عقب گرد و حرکت وارونه دولت امریکا در مسیر زمان نیست نخوت و تکبر، دولت شما را از ربط منطقى مسائل به یکدیگر و نتیجه گیرى درست از آنها دور مى کند.
چرا از این حقیقت فرار مى کنید که دولت امریکا به فرمانده ناو وینسنس به دلیل سرنگونى هواپیماى مسافربرى ایران و قتل عام ??? مسافر بیگناه آن مدال افتخار داده است. در تعجب و حیرتم که شما چگونه این حقیقت روشن را مى دانید اما ترجیح مى دهید مانند کبک سرتان را زیر برف پنهان کنید و سرنگونى این هواپیما را تصادفى و یک حادثه وحشتناک بخوانید و به ابراز همدردى و تسلیت بپردازید. در فرهنگ جهانى، این رفتار و منش منافقانه را حاکى از وقاحت و بى شرمى مى دانند.
در مورد دانشگاه کلمبیا همانطور که حدس مى زدم، شما تلاش کرده اید تا چهره دولت امریکا را تطهیر کنید. حتماً به یاد دارید که در کشور به اصطلاح آزاد شما، نمایندگان ایالت نیویورک چگونه دانشگاه کلمبیا را به دلیل دعوت از رئیس جمهور ایران، تهدید به قطع کمک هاى مالى کردند. این تهدیدات به حدى نگران کننده بود که روزنامه نیویورک تایمز تحریم دانشگاه کلمبیا را توهین به آزادى دانست.براى این که مشخص شود آزادى مورد نظر شما واقعى است یا آزادى در ایران، لازم نیست به سخنرانى رئیس جمهور کشورم در جمع دانشجویان یکى از دانشگاههاى مهم تهران اشاره کنم که طى آن دهها نفر به طور آزادانه با سخنان رئیس جمهور مخالفت کردند، همین قدر کافى است که گزارش روزنامه امریکایى واشنگتن پست در روز ?? آذرماه سال گذشته را با هم مرور کنیم که در آن نوشت: «وقتى رئیس دانشگاه کلمبیا اعلام کرد در ایران آزادى بیان ممنوع است، رئیس جمهور ایران از «لى بولینگر» دعوت کرد که خودش به ایران بیاید و از نزدیک ببیند، این پاسخ احمدى نژاد مورد تشویق بسیارى از حضار در جلسه قرار گرفت و احمدى نژاد سربلند به ایران بازگشت.»البته در همان کشورى که شما مدعى وجود آزادى و دموکراسى در آن هستید اساتید دانشگاه کلمبیا، آقاى بولینگر را به دلیل جلوگیرى از سفر آنها به ایران مورد اعتراض شدید قرار داده اند ‎/
شما در پایان مرقومه تان سؤال کرده اید که چرا دستگاه رهبرى ایران مردم را از شنیدن عقاید برون مرزى منع مى کند آیا به خاطر نبود اطمینان نسبت به درست بودن سیاست هایش است یا از واکنش ملت ایران هراس دارد
پاسخ این سؤال را مى توانید از اساتید دانشگاه کلمبیا جویا شوید که به دلیل مخالفت آقاى بولینگر، تا کنون موفق نشده اند به ایران سفر کنند. اگر ما نگران شنیدن نظرات دیگران بودیم درهاى کشورمان را به روى سایر ملتها باز نمى کردیم و رئیس جمهور ایران از نخبگان و دانشگاهیان امریکایى براى سفر به ایران دعوت نمى کردند.
علاوه بر این لازم است به اطلاع شما برسانم که ما یک ملت مسلمان هستیم و بر اساس دستور قرآن کریم، وظیفه داریم سخنان و نظرات مختلف را بشنویم و بهترین آن را انتخاب کنیم. بنابراین ما از شنیدن هر سخنى استقبال مى کنیم و به درستى راه و منش خود و سیاست هایمان اطمینان داریم. آنچه به راستى موجب نگرانى است، افکار مخالف دیدگاه ما نیست بلکه ما نگران ورود فرهنگ فاسد و ویرانگرى هستیم که متأسفانه غرب مروج آن است و باعث از دست رفتن هویت ملتها و فراهم شدن بستر مناسب براى اجراى سیاست هاى نظام سلطه در کشورهاى مختلف مى شود.
در پایان مى خواهم بر این نکته تأکید کنم که شما آب در هاون مى کوبید و با این تصور که نسل جدید در ایران از رفتار ظالمانه و استعمارگرانه امریکا در ایران بى خبر است، درصدد هستید تا با استفاده از ابزار رسانه اى و نشر اطلاعات غلط و بى اساس، اذهان جوانان ایران را دستکارى کنید اما مطمئن باشید که راه به جایى نخواهید برد زیرا مردم ایران و بویژه نسل جوان ایرانى، امروز هوشیارتر، خبیرتر، مسئولیت پذیرتر، دشمن شناس تر و دلبسته تر از نسل هاى گذشته به دین و میهن خود است و دوست و دشمن خویش را به خوبى از یکدیگر تمییز مى دهد. 

ارسال شده در توسط محسن...
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >